3. Havalimanı’nda 1. etabın %15’i tamamlandı

Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve İGA Yönetim Kurulu Üyesi Nihat Özdemir, İstanbul'a yapılan Yeni Havalimanı çalışmalarının tüm hızıyla devam ettiğini belirterek, "Havalimanının ilk etabının yüzde 15'i tamamlandı" dedi.

İstanbul Yeni Havalimanı'nın devam eden çalışmaları, gazetecilere havadan izlettirildi. Gezide, Türkiye'nin stratejik projesini inşa eden Cengiz-Mapa-Limak-Kolin-Kalyon konsorsiyumu tarafından kurulan icracı ve imtiyaz sahibi şirket İGA (İstanbul Grand Airport) Havalimanı İşletmesi AŞ yetkilileri de yer aldı.

İstanbul Yeni Havalimanı projesinin ilk etabına ilişkin altı bankadan sağlanan 4,6 milyar avro kredi için Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü, IGA ve ilgili bankalar arasında teyit protokolü 24 Aralık Perşembe günü imzalanmıştı.

Helikopterle yapılan inceleme gezisi sonrası şantiye alanında düzenlenen basın toplantısında konuşan Özdemir, havalimanının 90 milyon yolcu kapasiteli ve üç adet kuzey–güney pistini kapsayan birinci etap yatırımlarının finansmanı için ayrılan 6 milyar avroluk bütçenin 1 milyar 250 milyon avroluk hak ediş kısmının kasım sonu itibarıyla ödendiğini, bunun da yüzde 25 gibi bir orana tekabül ettiğini söyledi.

Özdemir, havalimanının açılışının 2018'in ilk çeyreğine yetiştirmek istediklerini daha önce belirttiklerini anımsatarak, "Ancak Sayın Bakanımız, Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın doğum gününün 26 Şubat olduğunu belirterek, 26 Şubat 2018 tarihine havalimanını yetiştirmemizi istedi. Biz de çalışmalarımızı bu doğrultuda sürdürüyoruz. Şu anda havalimanının ilk etabının yüzde 15'i tamamlandı" diye konuştu.

Sabiha Gökçen Havalimanı hariç Türkiye'deki bütün havalimanlarının Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) kontrolünde olduğunu dile getiren Özdemir, bütün işlemleri onların kontrolünde yaptıklarını, havalimanı inşaatının biter bitmez açılması ve hiçbir pürüz çıkmaması için gereken ne varsa yaptıklarını aktardı.

Özdemir, Yeni Havalimanı'nın Atatürk Havalimanı gibi Anadolu'yu Avrupa'ya bağlayan yollar açısından ana arterler üzerinde olmadığını belirterek, "Buranın ulaşımı çok kolay. Kilometre olarak uzağa gitmiyoruz. Yaptığımız analizlerle burası karasal açıdan trafiği rahatlatacak. Bunda Yavuz Sultan Selim ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin büyük etkisi olacak" dedi.

Havalimanına ulaşım için hızlı tren ve metro gibi raylı sistemler de olacağını ifade eden Özdemir, yeni havalimanı-Gayrettepe arasında yapılacak metronun ihalesine bir an önce çıkılmasını beklediklerini bildirdi.

Çalışmaların tüm hızıyla devam ediyor

Çalışmaların tüm hızıyla devam ettiğini ve ince eleyip sık dokuduklarını vurgulayan Özdemir, "Sadece beton ve toprak analizlerini yapmak için kurduğumuz laboratuvara 20 milyon avro harcadık. Bu laboratuvarda dolgunun yeterli olup olmadığını da ölçüyoruz. Ben burayı 25 yıl çalıştıracağım. Bu yüzden  işimi kaliteli yapmam gerekiyor" dedi.

Özdemir, ihaleye girerken 5 ortak olarak 3 defa helikoptere bindiklerini belirterek, sahayı karadan ve havadan defalarca patronlar ve teknik elemanlarla incelediklerini anımsattı.

Bu gezi ve toplantılarda maliyet hesabına baktıklarını dile getiren Özdemir, "Zemin beklediğimizden zor çıktı. Bunu itiraf edebiliriz. Biz başta bütün balçığı kaldıracağımızı düşünmemiştik. Yük taşımayan, sıkışmayan bozuk malzemenin bu kadar çok olduğunu tahmin etmemiştik ancak çalışma temposunu artırarak bunları ortadan kaldırdık" ifadelerini kullandı.

"Afyon ilimizin tükettiği kadar enerji tüketecek"

Asgari ücretin artırılmasının kendilerini nasıl etkileyeceğine ilişkin bir soru üzerine Özdemir, "Bizim için asgari ücretin artışında sıkıntı yok. Burada asgari ücretle çalışan bir personelimiz yok. Ancak her çalışanımıza yeni yılda zam yapıyoruz. Asgari ücrete yüzde 30 zam yapılmasını göz önünde bulunduracağız. Oradaki artışı düşünerek yeni yılda zam yapacağız" dedi.

Özdemir, havalimanının hizmet vermeye başladıktan sonra 250 megavatlık enerjiye ihtiyacı olacağını dile getirerek, "Buradaki toplam enerji ihtiyacı 250 megavat. Afyon ilimizin tüketimi kadar bir enerjiye ihtiyaç var. Türkiye Elektrik İletim AŞ (TEİAŞ) trafo sahası yapacak. Görüşmelerimiz devam ediyor" diye konuştu.

"Kuşların canını korumak hem de uçakların güvenliğini sağlamak için gereken ne varsa yapıyoruz" 

Havalimanının kuşların göç yolunda olduğuna dair bazı eleştirilerin bulunduğu hatırlatılan Özdemir, "Kuşlar mevsim dönümünde göç ediyor. Onunla ilgili çalışmalarımız sürüyor. Dünyayı bilen ciddi bir ekibimiz var. Aslında kuş konusunda Atatürk Havalimanı'ndan farklı bir yanı yok burasının. Aynı akstayız. Hem kuşların canını korumak hem de uçakların güvenliğini sağlamak için gereken ne varsa yapıyoruz" ifadelerini kullandı.

Özdemir, ağaç kesildiğine dair eleştirilerin bulunduğunun söylenilmesi üzerine, söz konusu alanlarda ormandan fazla maden alanı olduğunu, bununla ilgili 25-30 yıl öncesinden itibaren fotoğrafların bulunduğunu belirterek, "Ağaç kesiminde minimumdan daha aşağıdayız. Fotoğraflardan da anlaşılacağı üzere bu bölgede maden ocakları açılmış, ilkel madencilik yapılmış, bölge adeta talan edilmiş. Terminal bittiğinde kestiğimiz ağaç sayısının 5 katını dikeceğiz. Kaç ağaç kestiğimiz belli" dedi.

"Deniz limanı için çalışmalarımız var"

Özdemir, havalimanının denize çok yakın olduğunun ve liman çalışmaları olup olmadığının sorulmasına karşılık, havalimanında özellikle akaryakıt konusunda büyük ihtiyaç olacağını, bu ihtiyacın Atatürk Havalimanı gibi denizden giderileceğini söyledi.

Bu nedenle liman konusunda çalışmaları olduğunu dile getiren Özdemir, uçak için akaryakıtın mutlaka denizden geleceğinin altını çizdi.

Havalimanının yolcu kapasitesine değinen Özdemir, "İlk etabın açılışında 90 milyon kapasiteli olacak havalimanı bütün işlerin bitiminde 150 milyon yolcu kapasiteli olacak. Ebatlarımız onu gösteriyor ki; Yeni Havalimanımız pistleri ve altyapısı gibi bütün herşeyi bitince, hızlı treni ve metrosuyla 200 milyon yolcuya hizmet verecek kapasitede olacak" diyerek sözlerini tamamladı.

Akçayoğlu: "200 milyon yolcuya ulaşabiliriz"

İGA Üst Yöneticisi (CEO) Yusuf Akçayoğlu da Türkiye'den 3 saatlik uçuşta dünya havacılık sektörünün yüzde 40'ına hakim olunduğunu belirterek, Hindistan ve Uzak Doğu'dan uçacak insanların İstanbul'dan yapacağı aktarmanın biletin ucuzlamasını sağlayacağını söyledi.

Yeni Havalimanı'nın alan olarak dünyanın en büyük havalimanı olacağını dile getiren Akçayoğlu, şu anda yolcu sayısı bakımından en işlek havalimanının Atlanta olduğunu anımsattı.

Akçayoğlu, yeni havalimanının ilk etabının Atatürk Havalimanı'nın 3 katı büyüklüğünde olacağını bildirdi.

Havalimanının tamamının bitmesi sürecinin 2028'lere kadar süreceğini ifade eden Akçayoğlu, yolcu giriş çıkışların şu anda çift kontrol varmış gibi çalıştıklarını ancak tek kontrol olmasına da hazırlıklı olduklarını aktardı.

Akçayoğlu, "Şu anda Türkiye'deki en büyük işçi çalışan şantiye burası. 10 bin 200 kişi çalışıyor. 2 bin civarında kamyon hizmet veriyor. Çalışmalar 24 saat geceli gündüzlü devam ediyor. Günde 800 bin litre mazot yakıyoruz" diye konuştu.

Yusuf Akçayoğlu, şu anki plana göre havalimanını 2018'den 2043'e kadar işleteceklerini bildirdi.

Akçayoğlu, havalimanı inşasında çalışan personelin aylık maaş giderinin 6 milyon avro olduğunu belirterek, yeme, içme, ulaşım gibi maliyetler eklenince genel personel giderinin 10 milyon avroya yükseldiğini aktardı.

Havalimanının kapalı inşaat kısmının 3,5 milyon metrekare olduğunu anımsatan Akçayoğlu, yakınlarda bulunan İstanbul Büyükşehir Belediyesi katı atık yakma tesislerinin kaldırılması için de görüşmelerin devam ettiğini, tesisin kuşlar için bir cazibe merkezi olduğunu söyledi.

"40 bin kaplumbağayı tek tek taşıdık"

Akçayoğlu, havalimanı inşaatı sırasındaki çevre ve hayvan hakları konusundaki hassasiyetlerine de değinerek, "Anlatmadığımız çok işimiz var. Havalimanı alanından 40 bin kaplumbağayı toplayarak tek tek ormanın başka alanlarına taşıdık. Çok sayıda soğanlı bitkiyi Atatürk Arboretumu'na teslim ettik. Projede işe aldığımız ilk kişi çevre mühendisidir. Üzerimizde sorumluluk olmamasına rağmen uluslararası ÇED (Çevresel Etki Değerlendirmesi) çıkardık. Bu konuda çalışmalarımız ilerliyor" diye konuştu.

Bu çalışmaları Orman Bölge Müdürlüğü ile yürüttüklerini aktaran Akçayoğlu, bu konularda yapılan eleştirilerin haksız olduğuna dikkati çekti.

Akçayoğlu, dünyada kadrosunda 5 ornitolog (kuş bilimci) olan başka bir şirket olmadığının altını çizerek, kuş gözlem ekiplerinin dünyaca ünlü kuş bilimcilerden de destek aldığını söyledi.

Çalışma sahasında taşınmaya müsait olan fidan ve ağaçları Arnavutköy ve Eyüp'teki okul bahçelerine ve ormanlara taşıdıklarını anlatan Akçayoğlu, taşınması uygun olmayan ağaçlar için ise Türkiye genelinde 10 milyon ağaç dikeceklerini bildirdi.

Proje Bilgi Formu

Bu projeyle ilgili daha fazla bilgi almak ister misiniz?
Formu doldurun, mesajınızı proje sahibine iletelim.

    Önceki yazıİstanbul, en yüksek binalara sahip şehirler sıralamasında 25. oldu
    Sonraki yazı​Muhteşem Yeni Yıl Konutları’nda yılın son kampanyası
    Yıldıray Gökkaya
    1975 İzmit doğumlu, 1996 İstanbul Üniversitesi mezunu, emlakrotasi.com.tr'nin kurucusu ve yayın yönetmeni. YeniBirlik Gazetesi Ekonomi ve Emlak Editörü.

    YORUM YAZIN

    Lütfen yorumunuzu yazın.
    Buraya adınızı yazın