Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Haziran ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi, Haziran 2025 döneminde, bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmamış olarak incelendiğinde yüzde 24,3 oranında artarak 4340 puana yükseldi. Haziran 2025 için açıklanan yıllık enflasyon oranının yüzde 35,05 olduğu düşünüldüğünde, metrekare verimlilik endeksindeki artışın enflasyonun altında olduğu görülmektedir.
Sonuçları yorumlayan Ekonomist Fatih Keresteci şunları söyledi: “AVM ciro endeksi 2025 yılı Haziran ayında, geçen yılın aynı dönemine göre nominal olarak %24,3 büyüdü. TÜFE enflasyonu ile arındırıldığında %8’lik reel bir daralma kaydedildi. Ancak, geçen senenin Haziran ayı çok canlı bir döneme denk geliyordu. Bu nedenle de yıllık karşılaştırma kuvvetli baz etkisi nedeniyle yanıltıcı olabilir. Reel bazda bir önceki aya göre %1,3’lük bir büyüme varken endeks olarak da bu yılın en yüksek seviyesi görüldü. Kategori bazında bakınca ilk sırada yer alan teknoloji ürünlerindeki %30,2’lik büyüme ön plana çıkıyor. Son dönemde hep olduğu üzere ayakkabı grubu son sırada yer alırken yıllık nominal büyüme hızı sadece %4,7’de kalmış. Bu kategoride yapısal bir problem olduğu artık açık bir şekilde görülebiliyor. AVM ziyaretçi sayısı geçen yıla oranla %5 daralmış. Ancak, aynen ciro endeksinde olduğu üzere geçen yılın Haziran ayı çok güçlü bir dönem olduğundan dolayı zayıflık sinyali var. Aksine, aylık verilere baktığımızda 2025’in en güçlü ziyaretçi sayısının yakalandığını görüyoruz. Haziran ayı, dönemsel olarak, tatil mevsimi öncesi alışveriş ekonomisinin canlandığı bir dönem olarak biliniyor. Aylık bazdaki iyileşmenin ana nedeni bu. Ancak, Haziran ayları özelinde bakınca ortaya çıkan zayıf görünüm ise hane halkının harcanabilir gelirindeki erozyonu yansıtıyor. Ayrıca, hizmet kalemlerinde enflasyonun çok daha yüksek olmasından dolayı bu harcamalar dışındaki cüzdan payının azalması da alışveriş ekonomisini zayıflatıyor. Aynı mantıktan hareketle, okul harcamaları sonrasında, yılın son çeyreğinde, cüzdan payının daha da azalma riski olduğunu not düşelim.”
Proje Bilgi Formu
Bu projeyle ilgili daha fazla bilgi almak ister misiniz?
Formu doldurun, mesajınızı proje sahibine iletelim.