İstanbul’da yapılaşma için karar verildi

İstanbul 2. İdare Mahkemesi, tarihi yarımadayı imara açan koruma amaçlı uygulama planına ilişkin kararını verdi. Mahkeme, plandaki 61 maddeden 37’sini iptal etti. Böylece Yedikule Bostanları’ndan Kumkapı’ya kadar pek çok alanda yapılaşmanın önüne geçilmiş oldu. Sirkeci Garı alanının ise kültürel amaçlı kullanılmasına karar verildi.

İstanbul 2. İdare Mahkemesi, eski İstanbul’un kalbi “tarihi yarımada”yı ilgilendiren 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı Uygulama planın iptali istemiyle açılan davada, 61 konu başlığından 37’sine yürütmeyi durdurma, 7’sine ise kısmen yürütmeyi durdurma karar verdi. 24 Nisan 2015’de verilen yürütmeyi durdurma kararının ana başlıklar arasında Avrasya Tünel Geçişinin bağlandığı Kennedy Caddesi, Tarihi yarımada trafiğini yoğunlaştıracağı öngörülen ulaşım kararları, AVM ve otel yapılmasının önü açılan Topkapı İETT Garajı, Kumkapı Balık halinin marina olmasına ilişkin planlar yer alıyor.

PLANI DEĞERLENDİRMEK ÜZERE DETAYLI BİLİRKİŞİ RAPORU HAZIRLANDI

1/1000 ölçekli planı değerlendirmek üzere, 9 Eylül Üniversitesi Mimarlık Fakültesi’nden 3 öğretim üyesi 286 sayfalık detaylı bir bilirkişi raporu hazırladı. İstanbul 2. İdare Mahkemesi’nin bilirkişi raporuna dayanarak verdiği ara kararda öne çıkan bazı başlıklar şöyle:

HIZLI TRAFİK AKIŞINA NEDEN OLACAK

Tarihi yarımada bölgesindeki araç trafiği ve sahil şeridinde yer alan Kennedy Caddesi’ne ilişkin ulaşım kararlarında oy çokluğuyla yürütmenin durdurulmasına karar verildi. Hazırlanan ulaşım planlarının Tarihi yarımadanın gerçekliğinden yola çıkılarak değil, metropol kentin ulaşım taleplerine göre belirlendiğinin ifade edildiği raporda, toplu taşımaya yönelik araştırmaların yetersiz olduğu vurgulandı. Araç trafiğinin kademeli olarak azaltılmasına ilişkin politikaların benimsenmesine rağmen Aksaray, Yenikapı, Eminönü kavşaklarda yolların yer altına alınmasının hızlı trafik akışına neden olacağı belirtildi.

İstanbul’un silüetini bozan kuleler

Avrasya Tüneli projesi kapsamında sahil şeridinde yer alan Kennedy caddesinin 3 şeritten 4 şeride çıkarılması, alt geçitler ve U dönüşü gibi uygulamaların trafik hızını arttıracağı ifade edildi. Oyçokluğu ile verilen kararda ‘ayrışık oy’ kullanan Bahtiyar Kayışoğlu, İstanbul’un artan nüfusu, metro ulaşım ağının geliştirilmesi ve siluete etkilerinin sınırlı olacağı gerekçesiyle aksi yönde görüş bildirdi. Kayışoğlu Avrasya Projesi ile Asya ve Avrupa arasında yolculuk süresinin kısalacağı şerhini de düştü.

AVRASYA TÜNELİ TRAFİK HIZINI ARTTIRACAK

Bilirkişi raporunda Tarihi Yarımadaya bağlanacak Avrasya Tünel Geçişi’ne ilişkin ise “Tarihi Yarımadanın silüetinin korunması kaygısından çok, Avrasya Tüneli vasıtasıyla trafik akış hızının arttırılmasının amaçlandığı” tespitinde bulunuldu. Avrasya Tüneli projesi kapsamında sahil şeridinde yer alan Kennedy caddesinin 3 şeritten 4 şeride çıkarılması, alt geçitler ve U dönüşü gibi uygulamaların trafik hızını arttıracağı ifade edildi. Oyçokluğu ile verilen kararda ‘ayrışık oy’ kullanan Bahtiyar Kayışoğlu, İstanbul’un artan nüfusu, metro ulaşım ağının geliştirilmesi ve siluete etkilerinin sınırlı olacağı gerekçesiyle aksi yönde görüş bildirdi. Kayışoğlu Avrasya Projesi ile Asya ve Avrupa arasında yolculuk süresinin kısalacağı şerhini de düştü.

“TOPKAPI İETT GARAJI YEŞİL ALAN OLARAK KULLANILACAK”

Topkapı İETT Garajı’nın bulunduğu alana ilişkin, oy birliğiyle yürütmenin durdurulması kararı verildi. CHP’nin dava dilekçesinde yeşil alan olarak kullanılması talebinde bulunduğu Topkapı İETT garajına ilişkin olarak da Soylu “Şehremini mahallesinde bulunan İETT garajının ticaret alanından çıkartılarak yeşil alan olarak kullanılması önemli kararlardan bir tanesidir” diye konuştu.

KUMKAPI BALIK HALİ MARİNA OLMAYACAK

1. Derece koruma bölgesinde yer alan ve geçtiğimiz aylarda Avrasya Tüneli geçiş güzergahı üzerinde olduğu gerekçesiyle yıkılan Kumkapı Balık Hali’nin marina olarak düzenlenmesine ilişkin kararda ise mahkeme oy birliğiyle yürütmenin durdurulması kararını verdi. Mahkeme kararında Belediye Hizmet Alanı’ olarak belirlenen alanın ne işleve sahip olacağı ve alandaki yapılaşma koşullarının net olarak belirtilmemiş olduğu gerekçesini sundu.

YEDİKULE BOSTANLARI’NDA YAPILAŞMA YOK

UNESCO’nun dünya mirası listesinde yer alan ve Yedikule’den Ayvansaray’a kadar uzanan kara surları koruma bandında yapılacak işlemler için yürütmeyi durdurma kararı verildi. Yedikule Bostanları’nın da yer aldığı bölgelerde yapılması planlanan açık spor alanları, rekreasyon alanları “Karasurlarının tarihsel kimliği ile çelişecek olması” gerekçesiyle uygun bulunmadı.

SİRKECİ GARI KÜLTÜREL AMAÇLI KULLANILACAK

2. İdare Mahkemesinin kısmen yürütmeyi durdurma kararı verdiği yerler arasında Sirkeci Tren İstasyonu, Yedikule TCDD Atölyeleri, Yedikule Gazhanesi, Fatih bölgesi geneline inşa edilecek otoparklar, Sur içinde kalan öğrenci yurdu ve meslek okulları gibi maddeler öne çıkıyor. Mahkeme, Sirkeci Tren istasyonun demiryolu hattının atıl kalması nedeniyle gar olarak kullanılmaması ancak kültürel amaçlı kullanılması yönünde karar verdi. Yedikule TCDD Atölyeleri ve Gazhanesi için ise yeni yapılaşmaya izin verilmezken, mevcut alanın turizm ve kültür alanı olarak düzenlenmesi yönünde karar verildi.

KADİR TOPBAŞ TARAFINDAN VETO EDİLMİŞTİ

Fatih Belediyesi’nin hazırladığı ve İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisi’nin oy çokluğu ile kabul ettiği imar planı, Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş tarafından veto edilmişti.

Proje Bilgi Formu

Bu projeyle ilgili daha fazla bilgi almak ister misiniz?
Formu doldurun, mesajınızı proje sahibine iletelim.

    Önceki yazıYalova’nın “Termal Sarayı” şifa dağıtıyor
    Sonraki yazıMahal Sancaktepe ve Ada’da Ramazan’a özel kampanya
    Yıldıray Gökkaya
    1975 İzmit doğumlu, 1996 İstanbul Üniversitesi mezunu, emlakrotasi.com.tr'nin kurucusu ve yayın yönetmeni. YeniBirlik Gazetesi Ekonomi ve Emlak Editörü.