Raylar Özel Sektöre Açılıyor

Raylarda TCDD’nin tekelini kaldıracak, özel sektörün lokomotif sahibi olmasını sağlayacak ‘serbestleşme’ kanununda çıktı. Yönetmelikle, ayrıntılar netleşmediği için beklemeye alınan milyarlık yatırımlar da yeniden hareketlenecek.

Serbestleşme ile beraber 2023 yılına kadar demiryollarında kamu ve özel sektörün 150 milyar doların üzerinde yatırım yapması planlanıyor. 

Dünya’dan Aysel Yücel’in haberine göre, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’nın “Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme Yönetmeliği” Resmi Gazete’de yayımlandı. Buna göre, yolcu taşımacılığı yapmak isteyenler en az 6 vagon, iki lokomotif sahibi olacak. Yük taşıyacakların en az 1.500 ton taşıma kapasiteleri olacak. Her bir iş alanı için (yolcu, yük taşıma, organizasyon, gar işletmeciliği) ayrı yetki belgesi alınacak. Belge ücretleri 100 bin lira ile 25 bin lira arasında değişecek. 

İSTİHDAM YARATILMASI SAĞLANMALI

Türkiye’de artık ulusal demiryolu taşımacılığı için özel sektörün önünün açıldığını ifade eden Demiryolu Taşımacılığı Derneği (DTD) Başkan Yardımcısı Recep Soyak,’Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme Yönetmeliği Avrupa’da da serbestleştirmenin temel yönetmeliklerinden biri olduğuna dikkat çekerek, “Bakanlık nezdindeki ayak diğer alt yönetmelikler hariç çıkması gereken yönetmelikler tamamlandı. En önemlisi ve son hukuki dayanak artık TCDD’nin nisan ayında yayınlamayı planladığı şebeke bildirimleri ve burada tespit edilecek altyapı erişim ücreti. Bu konuda da çalışmalar tamamladı, bildirimler bekleniyor. Ülkemizin ekonomik konjünktörü de dikkate alınarak demiryolları yatırımlarında kapsamlı olarak yatırım için gerekli teşvikler verilerek hızlı büyüme geniş istihdam yaratılması sağlanmalı” diye konuştu. 

GLOBAL DEVLER YATIRIM İÇİN SIRADA

Demiryolu taşımacılığında devlet tekelinin kalkacak olması uluslararası dev firmaları harekete geçirmişti. Kanun yürürlüğe girmeden özel sektör yatırım hazırlıklarına başlamıştı. Birçok lojistik firması demiryoluna girmeye hazırlanıyor. Deutsche Bahn, Rail Cargo gibi firmalar Türkiye’de kendi lokomotif ve vagonları ile taşıma yapmayı planlıyor. Amerikalı şirket The Greenbrier Companies ise Türkiye’de fabrika kurarak yıllık bin vagon üretmek istiyor. DTD Başkanı Özcan Salkaya, Çin, Bulgaristan, Polonya, İtalya ve İspanya’dan da demiryolu sektörüne yoğun ilgi olduğunu söyledi.

10 BİN SİPARİŞ VAR

Hükümetin demiryolunda serbestleşme sürecini başlatacağını açıklamasının ardından binlerce vagon siparişi veren lojistik şirketleri, çıkmayan yönetmelik yüzünden siparişlerin büyük bölümü durdurmuştu. 600 adetle en büyük siparişçilerden Kolin, 100’lük siparişten sonra bekleme kararı almıştı. Bu alana yatırım planlayan diğer şirketler de yatırımı durdurmuştu. 2 bin 150 vagon yatırımı için teşvik alınmış, daha binlercesi için yönetmelik bekleniyordu. Yönetmelikler çıktığında sipariş sayısının 10 bini bulması bekleniyor. Arkas, Ekol, Barsan, Omsan, KLN Lojistik, Rayser yüzlerce vagon siparişi vermek için sırada bekleyen lojistik şirketleri arasında. Çıkan yeni yönetmelikle bekleyen vagon siparişleri yeniden gündeme alınacak.
 

Proje Bilgi Formu

Bu projeyle ilgili daha fazla bilgi almak ister misiniz?
Formu doldurun, mesajınızı proje sahibine iletelim.

    Önceki yazıTürk Silahlı Kuvvetleri Suriye’ye Askeri Harekat Düzenledi
    Sonraki yazı​Putin Türkiye’ye geliyor
    Yıldıray Gökkaya
    1975 İzmit doğumlu, 1996 İstanbul Üniversitesi mezunu, emlakrotasi.com.tr'nin kurucusu ve yayın yönetmeni. YeniBirlik Gazetesi Ekonomi ve Emlak Editörü.

    YORUM YAZIN

    Lütfen yorumunuzu yazın.
    Buraya adınızı yazın